ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ РЕФЕРЕНДУМ:

народне волевиявлення чи засіб маніпуляції?

Днями Президент України підписав Закон «Про всеукраїнський референдум». Парламент ухвалив його 6 листопада в редакції першого читання. Опозиція виступає проти цього закону і має намір звернутися в Конституційний Суд для його скасування. Думки експертів і політиків щодо необхідності такого документа і його важливості збігаються, а от про наслідки застосування кардинально розходяться. Ми спробували розібратися у ситуації.

Що пропонується?

Закон визначає поняття та предмет всеукраїнського референдуму, його основні принципи, законодавчі обмеження щодо проведення.

Зокрема, пропонується розрізняти конституційний, ратифікаційний, законодавчий і загальний всеукраїнські референдуми, а також унормувати, що за народною ініціативою можуть бути проведені всеукраїнський референдум щодо прийняття нової редакції Конституції України, законодавчий референдум, у тому числі з метою скасовування окремих законів України.

Також законом встановлюються підстави і порядок призначення всеукраїнського референдуму про внесення змін до Конституції України, всеукраїнського референдуму про зміну території України, проголошення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою; врегульовується право громадян вимагати проведення всеукраїнського референдуму; процедуру утворення та реєстрації ініціативних груп з всеукраїнського референдуму; порядок і строки збирання підписів ініціативними групами; процедуру передачі підписних листів до Центральної виборчої комісії та перевірки дотримання порядку збору підписів на підтримку ініціативи щодо проведення всеукраїнського референдуму, оформлення підписних листів та підрахунку підписів тощо.

У пояснювальній записці до законопроекту «Про всеукраїнський референдум» зазначається, що він розроблений для врегулювання правовідносин, пов’язаних із ініціюванням, призначенням, підготовкою та проведенням всеукраїнського референдуму згідно з нормами Конституції України, усунення невідповідностей Закону України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми».

Інструмент маніпулювання?

З його допомогою, переконаний політолог, керівник Закарпатського інституту політичних досліджень Віктор Пащенко, можна маніпулятивно «проводити» ті чи інші рішення, прикриваючись волею народу.

Згідно із прийнятим законом, на референдумі можуть вирішуватися серйозні питання життя і курсу країни, наприклад, питання зміни Конституції або внесення змін до неї, та й навіть питання зміни території України. Прийнятий закон у нинішній його формі – «зовсім не така проста річ, як про неї говорять, і, в принципі, несе величезні загрози для держави», — каже Віктор Пащенко. 

«За цим законом рішення, прийняте на референдумі, має пряму дію – воно не передбачає голосування і схвалення у парламенті, як це було колись і як би мало бути. Закон провели під гаслом демократії. Але потрібно пам’ятати, що насправді саме через референдуми робилися в історії найбільш жахливі й недемократичні речі. Через референдуми прийшов до влади і отримав необмежені повноваження, а потім узагалі скасував парламент як такий, Адольф Гітлер. Саме через референдум фактично продовжив довічно своє президентство «останній європейський диктатор сучасності» Олександр Лукашенко. Через референдуми прийшли до влади диктатори у Туркменії й інших республіках Середньої Азії», – нагадує політолог.

За його словами, є небезпека того, що закон про референдум може використовуватись як інструмент маніпулювання. Питання, які не вдасться проголосувати у парламенті за відсутності необхідної більшості, згідно з цим законом і за певних «прописаних» в ньому умов можна буде виносити на всенародний референдум. Відтак за належної агітації і «прикрашання», на тлі загальної інертності й тотальної зневіри суспільства, потрібні владі питання голосуватимуться нібито й всенародно, а насправді – маніпулятивно. 

«Це той інструмент єзуїтського маніпулювання, коли можна, наприклад, винести на референдум прийняття нової Конституції. Немає в парламенті необхідної кількості людей для голосування? Ну, і не треба – на всенародне голосування… І все, більше нічого непотрібно. Це — закон. З таким самим успіхом можна через референдум ставити діагноз людині. Кожною справою повинні займатися фахівці», – стверджує Віктор Пащенко.

Він додає, що за такою ж схемою Верховна Рада перетворюється у декоративний орган, а в майбутньому взагалі може бути розпущеною, якщо не влаштовуватиме владу. Тим більше, що поспішне голосування закону Верховною Радою ще цього скликання не може не насторожувати. Це означає, що не було впевненості, що закон буде проголосований парламентом нового складу. Відтак його вже провели, і в принципі, якщо владі новий парламент теоретично не подобатиметься, питання розпуску і взагалі ліквідації його як інституту може виноситись на референдум.

Віктор Пащенко каже, що наразі до цього закону в суспільстві досить легковажне ставлення, хоч час бити на сполох. Депутати від опозиції, займаючись виборами, прогавили ухвалення цього закону. А саме його прийняття і в такій редакції підтверджує біблійне «благими намірами встелена дорога до пекла».

Петро ПОЛІХА.

Будьте першим, хто прокоментує цю новину!

Залишити коментар

Вашу електронну пошту не буде опубліковано.


*