П’ятниця
24 листопада 2017 р.
Електронна версія газети
Нехай у ваш дім приходять тільки добрі новини

РЕФОРМА МЕДИЦИНИ:

що нам пропонують і що з того може вийти?

Минулого тижня Верховна Рада дала старт медреформі. У МОЗ запевняють: усі послуги, аналізи, дослідження, ліки, які надаються за державною програмою медичних гарантій, будуть для пацієнтів на 100% безоплатними. Що нам пропонують, звісно, – треба знати. Але варто пам’ятати: добрі наміри й те, що виходить на практиці, – дві великі різниці. Утім, поглянемо, що каже щодо основних ризиків профільне міністерство.

медицина стане платною і дуже дорогою?

Саме зараз безкоштовної медицини в Україні не існує. За результатами опитування, 90% ліків українці купують за власний кошт. Кожен другий відмовляється від лікування або відкладає його через брак грошей. Тому неправильно казати, що медицина стане платною і дорогою внаслідок реформи.

У МОЗ запевняють: реформа вводить нові правила державного фінансування медичної системи, однакові для всіх. З’явиться чіткий список послуг, які будуть на 100% профінансовані державою: первинна допомога (сімейні лікарі, терапевти, педіатри); екстрена допомога (різке погіршення стану здоров’я, серцевий напад, інсульт, гострий апендицит, ниркова недостатність, запалення легенів тощо); паліативна допомога – перш за все, адекватне знеболювання; лікування у вузьких спеціалістів за направленням сімейного лікаря та планове лікування в рамках програми медичних гарантій.

Кожна послуга матиме визначений тариф, який буде платити лікарні держава. Обсяг послуг у рамках програми медичних гарантій залежить від обсягу фінансування системи охорони здоров’я, однак включатиме всі основні послуги, необхідні для якісного лікування – набагато більше, ніж люди можуть отримати безоплатно зараз. (Питання тільки одне: звідки гроші? – Ред.). Для дороговартісного лікування залишаться цільові програми, зокрема щодо онкології, гепатитів, СНІДу та ін.

Повний список послуг програми медичних гарантій буде в 2020 році, коли реформа запрацює повністю. МОЗ опублікує тарифи на них після збору статистики чим реально хворіють люди, які справжні витрати лікарень, оцінки бюджету, який виділять на програму медичних гарантій на 2020 рік.

Чи закриватимуть лікарні?

У законопроектах немає жодного слова про закриття лікувальних закладів чи скорочення медперсоналу. На першому етапі реформи Національна служба здоров’я укладе договори з усіма лікарнями, щоб ніхто не залишився без медичної допомоги. Але з роками конкуренція і принцип «гроші йдуть за пацієнтом» приведуть до впорядкування мережі медзакладів – малопотужні, погано оснащені й мало завантажені лікарні перепрофілюють під реальні потреби населення – на реабілітаційні, діагностичні центри, хоспіси. Найкращі заклади додатково технічно та кадрово підсилять, щоб кожен, хто до них звертається, мав можливість отримати якісну медичну допомогу. Без роботи можуть залишитися лише ті, до кого не захочуть іти люди. Реформа сприятиме тому, що лікарі конкуруватимуть за пацієнта, запевняють у МОЗ.

Впорядкуванням мережі лікувальних закладів опікуватиметься місцева влада – вона має вирішити, які з них потрібно підсилити, а які перепрофілювати. Держава надає технічні вимоги щодо доїзду до лікарні та її мінімального навантаження (кількість пологів, оперативних втручань). Передбачається, що завдяки децентралізації місцеві бюджети матимуть достатньо коштів, щоб покращити мережу медзакладів (Але це, знов-таки, – теоретично. – Ред.), відремонтувати дороги до них. Держава зі свого боку виділить додаткові гроші на підсилення опорних закладів та перепрофілювання слабких і малозавантажених.

Села залишаться без лікарів?

У селах фельдшери залишаться. Вони не замінятимуть лікаря, а стануть його помічниками та забезпечать доступ до медичної допомоги в найвіддаленіших куточках.

У 2018-му середня виплата на первинній ланці становитиме близько 370 грн на одного пацієнта, у 2019-му – 450 грн. Практика в 2000 пацієнтів матиме річний дохід 740 000 грн у 2018-му та 900 000 грн у 2019-му. У цей бюджет входять оренда, оплата роботи лікаря, фельдшера та медсестри, прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Місцеве самоврядування отримає можливості для підвищення якості життя лікаря. Наприклад, якщо громада побудує якісну амбулаторію та житло для медика, буде значно легше знайти і запросити фахівця на роботу.

Також 19 жовтня Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект про підвищення доступності та якості медобслуговування в сільській місцевості. Він передбачає щонайменше 5 мільярдів гривень додаткового фінансування медицини в селах за два роки, зокрема будівництво сучасних ФАПів та амбулаторій, забезпечення їх інтернетом.

До спеціаліста – тільки через сімейного лікаря?

Велику частину послуг, які зараз надають вузькі спеціалісти, після донавчання зможуть надавати на первинній ланці – сімейні лікарі, педіатри, терапевти. Звичайно, часом пацієнтам потрібні спеціальні обстеження у вузьких спеціалістів. Але ці втручання має курувати сімейний лікар. Тому Національна служба здоров’я оплачуватиме ці візити за його направленням. Буде також низка спеціалістів (гінеколог, психіатр тощо), візити до яких оплачуватимуться й без направлення. В інших випадках людина, звісно, теж може звернутися до вузького фахівця сама, але тоді їй доведеться сплатити повну вартість послуг лікаря і лікування.

Будуть послуги, які взагалі не оплачуються з державного покриття: естетична стоматологія, пластична хірургія тощо.

Чи буде підвищення зарплатні лікаря?

У бюджетній резолюції, яка була ухвалена парламентом у липні 2017-го, на первинну ланку закладена сума середнього тарифу за людину 370 гривень на рік. Планується, що з року в рік вона буде поступово збільшуватися. При цьому середній тариф коливається, залежно від різних факторів. Наприклад, якщо серед пацієнтів будуть діти до 5 років або пенсіонери у віці 65+, він буде майже вдвічі вищим, ніж для молодих людей. Це означає, що лікар первинної ланки отримуватиме в рік від 700 тисяч до 1 мільйона гривень на свою практику (власне на зарплату й діагностичні послуги, в тому числі лабораторні дослідження), якщо набере максимальну рекомендовану кількість пацієнтів у 2 тисячі осіб.

Лікарем первинної ланки може бути сімейний лікар, педіатр або терапевт. Вони можуть стати фізичною особою-підприємцем та відкрити власну практику, а також об’єднуватися з іншими в практики первинної медичної допомоги, щоб оптимізувати витрати. Також ці лікарі можуть бути найманими працівниками в комунальних закладах первинної медичної допомоги, домовляючись про зарплату з їх адміністрацією – відповідно до кількості пацієнтів, яких вони задекларують. При цьому в автономізованих медзакладах, які стали КП, тарифні сітки, що діють зараз, не будуть застосовуватися.

З 2020 року усі медичні заклади вторинної і третинної ланки почнуть переходити на нову модель фінансування. Національна служба здоров’я перераховуватиме їм гроші за надану послугу за затвердженими тарифами, єдиними для всієї країни, де закладені всі витрати, в тому числі – оплата праці медперсоналу.

При цьому реформа передбачає відмову від тарифних сіток та вільне формування ринку зарплат у комунальних медзакладах. Тобто рівень зарплати базуватиметься на компетенції фахівця, як це відбувається, наприклад, у приватних клініках.

НСЗУ – фінансовий «монстр»?

НСЗУ не володіє коштами, запевняють у МОЗ. Гроші лежать у держбюджеті та зберігаються на казначейських рахунках. Національна служба здоров’я є оператором, який контрактує закупівлю медпослуг та укладає договори з медичними закладами і лікарями-ФОП, контро­лює якість послуг так само, як страхова компанія перевіряє виконання умов страхового договору. Якщо йдеться про лікарську помилку, то контроль залишається за органом, який надає ліцензію – за МОЗ. НСЗУ підконтрольна Рахунковій палаті, Держаудитслужбі, а також Національному антикорупційному бюро та Нацагентству з питань запобігання корупції.

Телемедицина в селі: чи реально?

В Україні телемедицина не має жодного зв’язку з телебаченням, кажуть у МОЗ. Це оперативне консультування вузьким спеціалістом, який перебуває на відстані від пацієнта. Найактуальніше це для кардіодопомоги. Щороку в Україні стається 40 тисяч інфарктів, 20 тисячам із них потрібна невідкладна меддопомога. Часто фельдшер чи лікар на місці не може правильно оцінити дані кардіограми. У такому випадку він зможе передати результати вузькопрофільному спеціалісту (такі чергуватимуть у режимі 24/7) в область у реперфузійний центр, і той проконсультує, що слід робити. Для цього не потрібні якісь особливі технології, а кардіографами МОЗ планує оснастити всі «швидкі», де їх ще нема. Тоді лікар на місці зможе надати екстрену допомогу людині.

...Утім, це все – в теорії, а як буде на практиці – побачимо.


► Коментар до теми

Медреформа без чітких механізмів впровадження – це просто декларація намірів

Прийняття медичної реформи без чітких механізмів її практичного застосування призведе до того, що вона перетвориться на ще одну декларацію про наміри, переконаний Геннадій Москаль.

«Кабмін боргує Закарпаттю величезні суми в медичній галузі, то звідки братимуться кошти на оснащення, наприклад, автоматизованих робочих місць чи проведення інтернету, якщо в нас у деяких гірських районах дуже слабкий мобільний зв’язок (а якісного інтернету взагалі нема)?» – ставить риторичне запитання голова ОДА й наводить основні ризики щодо механізму впровадження медреформи. Вони стосуються нашої області, однак більшість пунктів актуальна й для інших регіонів України.

1. Закон набирає чинності з 1 січня 2018 року, крім частини 8 ст. 10 (з 01.08.2018 р.), а це створює проблеми щодо забезпечення закладів первинної медико-санітарної допомоги (ПМСД) автоматизованим робочим місцем, зокрема інтернетом та програмним продуктом. Окрім того, законодавчо не відображено, з яких рівнів бюджету буде забезпечено стовідсоткове матеріально-технічне оснащення закладів ПМСД, у тому числі транспорт, мобільний зв’язок, телемедицина тощо.

2. Відсутність чіткого розмежування функцій та компетенцій закладів первинної медико-санітарної допомоги та закладів вищих рівнів її надання.

3. Виокремлення закладів первинної медико-санітарної допомоги з-під юрисдикції територіальних підрозділів охорони здоров’я (фінансової, юридично-правової та кадрової) не сприятиме реалізації на місцях політики у сфері охорони здоров’я, що формується МОЗ України.

4. Не визначені юридично та фінансово обсяги первинної медико-санітарної допомоги, в тому числі невідкладної меддопомоги, що надаватиметься працівниками ПМСД.

5. Ненормовані та юридично не закріплені фінансові та правові відносини між закладами первинної медико-санітарної допомоги та вищих рівнів її надання.

6. Вкрай обмежений перелік станів, що підпадають під механізм реімбурсації вартості лікарських засобів при амбулаторному лікуванні хворих.

7. З прийняттям цього закону поглибляться проблеми з аптечними закладами різних форм власності щодо їх добровільної участі в урядових програмах по реімбурсації лікарських засобів, зокрема програмі «Доступні ліки» та відшкодуванні вартості препаратів інсуліну.

8. Кадровий дефіцит, що сформований уже на первинному рівні, без урегулювання вищенаведених проблем тільки посилиться.

9. Збільшення кількості звільнених медичних працівників у зв’язку з необхідністю проведення подальшої оптимізації та реорганізації медичних закладів вищого рівня теж спричинить напругу в суспільстві.

10. Відсутність законодавчої та нормативно-правової бази щодо подальшого реформування галузі, зокрема перетворення державних та комунальних закладів охорони здоров’я в неприбуткові підприємства.

11. Оскільки Національна служба здоров’я не підпорядковуватиметься МОЗ України (не буде брати участь у формуванні політики у сфері охорони здоров’я, а тільки здійснюватиме реалізацію її політики), законодавчо та юридично не визначено, як функціонуватиме НСЗ у адміністративно-територіальних регіонах України і чи її функції покладатимуться на департаменти охорони здоров’я.

12. Не визначено, яка доля закладів охорони здоров’я, котрі не виконують функції третього рівня надання допомоги й перебувають у підпорядкуванні департаменту охорони здоров’я (будинки дитини, місцеві санаторії).

Свіжий номер газети

новини

Calendar

Пн
Втр
Срд
Чтв
Птн
Сбт
Ндл
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
June 2015
 

...