Вівторок
24 жовтня 2017 р.
Електронна версія газети
Нехай у ваш дім приходять тільки добрі новини

СТВОРЮЄМО ТУРИСТИЧНІ ЛОГОТИПИ –

десь зі скандалами, десь тихо-мирно

На Закарпатті триває досить цікавий процес по створенню логотипів, брендових знаків, які символізують головні риси міст, районів, області в цілому. Йде жваве обговорення, затвердження, скасування, переобговорення невеличкого значка, який будуть або не будуть ставити на сувенірах, футболках, пляшках і блокнотах.

Можливо, логотип – просто данина моді? Можливо, він не вартий ані грошей, ані витраченого на нього часу? На переконання керівника сектору туризму Виноградівського району Валентини Горнецькі, для туристичного Закарпаття логотип особливо актуальний. Природа, історичні пам’ятки, музичні, кулінарні, винні фестивалі є тими родзинками, які стають метою подорожі для гостей з-за меж нашого краю. Логотип, на думку пані Валентини, – це той знак, за яким турист відразу розуміє, куди він потрапив, що його тут чекає. Це найдоступніший спосіб сформувати асоціативний ряд, зрозумілий із першого погляду. Виноградівщина задумала свій бренд давно, але «легалізувати» його не поспішали, чекаючи, який «лого» презентуватиме всю область. Субординація тут ні причому. Просто хотілося б, щоб у логотипах Закарпаття й районів була якась спільна деталь. І вона справді є.

Але перш ніж дійшло до остаточного загальнообласного варіанта, появлялися проекти, які або не прижилися, або взагалі викликали спротив. Скажімо, йдеться про загальноукраїнський проект, у якому було запропоновано як логотип голову ведмедя, який грізно роззявив пащу. Чому цей войовничий образ мав асоціюватися з менталітетом Закарпаття, важко сказати – художник так бачить. При тому тут щедро використано орнамент, який ускладнює зображення. Ще більш перевантаженим був знак, запропонований Павлом Чучкою, Іваном Небесником та співавторами проекту, де були кольори і ЄС, і прапорів п’яти сусідніх країн, і на небі зірочки.

І ось нарешті затверджено офіційний бренд із елементами, які згодом зустрінуться в логотипах районів та міст. Мова йде в першу про обриси гір – знак, без якого не обійтися у презентації Закарпаття. Як сказано в коментарі до обласного логотипа, більшість туристів асоціюють свій відпочинок у нас саме з горами й чудовою природою Карпат. Річки, озера, мінеральні джерела, водойми втілені в елементі, зображеному голубим кольором.  А виноградна лоза характеризує Закарпаття як край виноградарів та виноробів. Назва області латинню зумовлена прикордонним розташуванням.

Правда, обговорення обласного логотипа пройшло досить мляво, сам він, хоч і відповідає основним вимогам «жанру», викликав зауваження з боку дизайнерів. У першу чергу через надмір кольорів та відтінків. Так чи інакше логотип уже затвердили депутати, й тільки життя покаже, наскільки популярним він буде в туристичній галузі.

Повертаємося до Виноградівщини. Тут так само бренд району пройшов обговорення, яке було порівняно жвавим. Переміг проект громадського активіста, кіношника, веб-дизайнера Андрія Гепенка. Логотип цілком лаконічний, мінімалістичний і при тому виразний – є обриси виноградівських невисоких гір (їх у районі всього кілька) і чітке зображення виноградної лози й грона.

Попри те, що знак схвалений і більшістю учасників обговорення, і владою, і фахівцями, Валентина Горнецькі вважає: затверджувати його відразу не варто, а лише коли бренд реально «приживеться», стане впізнаваним і для виноградівців, і гостей. Пані Валентина також не згодна, що оцінювати логотип мають виключно фахівці. Він створюється не для дизайнерів і художників, а для широкого кола людей, тому буде вартим поширення, коли сприймається і художником, і таксистом, і вчителем.

Якщо виноградівський проект не викликав якихось аргументованих застережень (хіба що «притягнуті за вуха), то обговорення в Рахівському районі було надзвичайно гарячим і навіть скандальним. Перший конкурс на кращий логотип «народив» бренд, який викликав чимало іронічних зауважень, звинувачень у «сатанізмі», плагіаті тощо. Елементи знака – гори, стежка й «перевернутий» хрест, який у задумі мав бути знаком центру Європи. Після численних заперечень оголосили новий конкурс, який зібрав чимало цікавих проектів. Переміг логотип, який отримав схвалення і в самому Рахові, і за межами району – мозаїчний символ географічного центру Європи, ромбічні орнаменти гуцульских килимів і поєднання характерних кольорів. Автор логотипа – дизайнер Олег Білий.

Щодо скандалів, то не обійшлося без них і при створенні логотипа Ужгорода. Авторів одного з них звинуватили в плагіаті, оскільки бренд надзвичайно нагадував один зі знайдених у інтернет-мережі. Справді, є багато впізнаваного, проте не всі згодні, що це плагіат. Один із учасників обговорення в соцмережах прокоментував: «По-моєму вже занадто притягнуто за вуха. Тут автор відштовхнувся від ідеї та кольорової гами і таки зробив щось своє. Не те, що мені лого сподобалось, але кричати «зрада» в цьому випадку не варто».

Тим часом у інтернеті «гуляє» досить цікавий проект від дизайнера Домініка Левицького. Логотип зведений до абсолютного мінімуму – літера «У» з використанням діакритиків (позначки над буквою). Як сказано в тексті презентації, «вони слугують універсальним графічним елементом, що може змінюватися та розширюватися, даючи нам безліч різних варіацій та форм. Діакритики можна використовувати як разом із логотипом, так і без нього, цим самим стимулюючи асоціацію бренда Ужгорода саме з цими позначками». Сама презентація подана креативно, автори зробили все, щоб логотип викликав інтерес і був сприйнятий як ужгородцями, так гостями. Поки що Ужгород не має власного бренда, оголошений конкурс так і не завершився результатом. Невідомо, чи зацікавив проект Домініка Левицького мерію. Принаймні влада міста не виявила жодного інтересу до пропонованого знака, сказав автор.

Досить широко обговорюється логотип Міжгірського району. Серед усієї кількості запропонованих варіантів найбільше голосів отримали два. Один із них зображує традиційно гори, ведмедя й водний фонтан як символ мінеральних джерел. Саме сучасний дизайн викликав прихильність, особливо фахівців. Інший проект явно тяжіє до традицій, закладених у радянські часи, – максимум інформуючих елементів – гори, церква, ліс, хатки, електричні стовпи, хмарки… Щодо логотипа з ведмедем, то в декого він асоціюється з провладною партією в Росії. Але таке зауваження можна б зробити до будь-якого бренда, де намальована ця тварина.

В інтернет-мережі час від часу виникають новини про ті чи інші логотипи. Можливо, деякі з них будуть «легалізовані» на рівні районної або міської влади. Але остаточно долю бренда визначатимуть організатори туристичних проектів і самі туристи. Хоча вже зараз можна сказати кілька характерних рис самого процесу створення логотипів. Як правило в них є очікуваність символів – ну, звичайно, гори, вино, вода, ведмідь. За невеликим винятком, у поданих проектах не вистачає «нестандарту», несподіванки хоча б у подачі брендових елементів. Важливо, щоб логотип не просто був, а щоб він привертав увагу. Щоб десь у Києві чи Тель-Авіві знайомий побачив чашку з нашим брендовим знаком і захоплено сказав: «Як цікаво (оригінально, влучно, вишукано), звідки це в тебе?»

Василь ГОРВАТ

Свіжий номер газети

новини

Calendar

Пн
Втр
Срд
Чтв
Птн
Сбт
Ндл
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
27
28
29
30
31
 
May 2013
 

...