ВИХІД ІЗ БЕЗГРОШІВ’Я ЧИ ПАСТКА?

субсидіювання — це реальна підтримка людей, але й проблем тут вистачає

Тема субсидій для населення залишається на слуху навіть після завершення опалювального сезону. Адже й досі маємо чимало суперечностей. Дехто в цій урядовій підтримці вбачає тільки підступ. Мовляв, заздалегідь спланована афера, за допомогою якої вкотре збираються обдерти й без того зневірених громадян. Натомість посадовці запевняють у прозорості та досконалості нового механізму. Який, нагадаємо, з часу, відколи вступив у дію, кілька разів перекроювали: вносили зміни.

В уряді неодноразово наголошували, що Закарпаття належить до числа тих областей, які відстають із оформленням субсидій. Це пов’язували чи то з недопрацюванням відповідальних структур, чи з недовірою людей до субсидіювання. Проте так чи інакше своє право на отримання житлової субсидії перевірили понад 143 тисячі закарпатців, що становить 40,3% домогосподарств області. Так, лише за період із січня до березня цього року за призначенням допомоги на оплату житлово-комунальних послуг звернулося понад 30 тисяч сімей, у той же час на скраплений газ і тверде паливо — більше п’яти тисяч. Цікаво, що середній розмір субсидії в минулому місяці становив 1323 гривні. Про це повідомили в департаменті соціального захисту населення облдержадміністрації.

Одне з наболілих питань — те, що в нашій області багато заяв на отримання субсидій, поданих до початку опалювального сезону, залишилося неопрацьованими: тобто відповіді люди так і не отримали. Натомість, кажуть, у держустанові радили оплачувати повну вартість рахунків, мовляв, потім вам компенсується. Як усе відбувається на ділі — ми з’ясовували в соціальній службі краю. Зокрема нас запевнили, що рішення про призначення чи не призначення субсидії приймається впродовж десяти днів після подання заяви та отримання відомостей від відповідних органів і організацій. Коли ж проведуть розрахунки — заявнику надсилається повідомлення про призначення житлової субсидії. Проте не все так просто…

Ужгородка пані Наталія каже, що відповідні документи на отримання субсидії подала ще навесні минулого року. Проте відповідь із соцслужби отримала тільки нещодавно. А тому за весь цей період житлово-комунальні послуги оплачувала в повній вартості. «Всю зиму чекала результату, надії отримати субсидію вже не мала, і лише кілька днів тому мені зателефонували й попросили принести довідку з ОСББ про кількість зареєстрованих у квартирі осіб. Мотивували це тим, що самі достукатися до цієї структури не можуть, — розповідає пані Наталія. — Потрібний документ уже надала, сподіваюся, що хоч цього разу не доведеться чекати на результат ще рік».

Як вдалося з’ясувати, нині в обласному департаменті понад 8 тисяч заяв перебувають на опрацюванні. Причини прості: звернення потребують окремого рішення комісії, адже часто документи, кажуть у відомстві, заповнені нерозбірливо та некоректно, а відтак для уточнення даних потрібно більше часу. До того ж гальмує процес те, що надані заявником контактні телефони не відповідають, тому оперативно уточнити інформацію неможливо.

Не секрет, що були випадки, коли люди, остерігаючись втратити субсидію, використовували більшу кількість блакитного палива, ніж їм було необхідно. Доходило навіть до абсурду: взимку навстіж відкривали вікна, аби тільки спалити свій ліміт. Однак такі крайнощі зайві, адже економія енергоресурсів заохочується. Начальник відділу адресних соціальних виплат департаменту соціального захисту населення ОДА Любов Гула каже: «Особи, котрим призначено субсидію, зобов’язані щомісячно сплачувати свою обов’язкову частку витрат на житлово-комунальні послуги. Якщо ж ціна використаної послуги менша, ніж обов’язкова частка виплат, люди сплачують її фактичну вартість. Сума субсидії, яку не використали в домогосподарстві завдяки економії, однак відповідними структурними підрозділами переказано на рахунки надавачів житлово-комунальних послуг, зараховується останніми як оплата таких, у тому числі обов’язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди».

Свого часу багатьох закарпатців при оформленні субсидії насторожувало те, що в разі недостовірно вказаних даних повернути перераховану суму довелося б у подвійному розмірі. Більшість вбачали в цьому каверзу. Проте цей пункт закону було відмінено. Нині тим, хто свідомо подав документи з недостовірними даними або ж приховав інформацію про зміну кількості  зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, їх соціальний статус, купівлю товарів чи послуг на суму, більшу за 50 тисяч гривень, — повернути доведеться тільки суму субсидії, виплачену надміру. Якщо «штрафник» відмовиться віддати перераховану суму субсидій добровільно, питання про її стягнення вирішуватиметься в судовому порядку.

За словами Любові Гули, субсидія розраховується, виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, котрим нараховується плата за житлово-комунальні послуги. Тому в декларації має бути зазначено повну інформацію з цього приводу. В примітці можна вказати, яка конкретна особа не проживає, а в заяві відзначити необхідність розгляду питання комісією. Ця обставина займає найбільшу частину причин, через які виникає переплата та повернення надміру виплачених сум житлової субсидії. Водночас у департаменті соцзахисту запевняють: якщо будуть з’ясовані обставини, які підтверджуватимуть, що недостовірна інформація подана заявником ненавмисно, — виплата субсидії надалі не припинятиметься, але надміру виплачені кошти все ж доведеться повернути.
А чи виправдала всі сподівання нова система надання субсидій, напевно, покаже час.

Яна МИЙСАРОШ

Будьте першим, хто прокоментує цю новину!

Залишити коментар

Вашу електронну пошту не буде опубліковано.


*