як нам допомогти

«АНЦі КУШНИЦЬКій»?

Приводом для чергової «згадки» про Боржавську вузькоколійку стало те, що 17 листопада затрималася відправка поїзда №6604 сполученням Виноградів–Хмільник (Боржавська вузькоколійка). Люди поскаржилися у Львівську залізницю. Її офіційний сайт оприлюднив інформацію під назвою «Старіння рухомого складу не дає змоги гарантувати безпеку руху», в якій офіційно повідомлено, що причиною затримки стала несправність тепловоза серії ТУ2…

Далі йдеться, що тепловози, які працюють на цій дільниці, давно вичерпали нормативний термін експлуатації, оскільки були побудовані у далекому 1956 році. Останній капітальний ремонт проводився у 2003 році при нормативній потребі кожних п’ять років. «Проте така ситуація склалася не з вини залізниці, адже більшість запасних частин для ремонту цього рухомого складу просто знята з виробництва, а ремонтні бази – відсутні, – йдеться у повідомленні. — Залізничники самотужки замінюють запчастини аналогами з проведенням глибокої модернізації під час поточних ремонтів. Однак це вже не дає змоги гарантувати безпеку таких перевезень».

Львівська залізниця каже, що такі роботи дуже затратні й потребують щороку все більшого фінансування. Утримання морально застарілого рухомого складу лише у мотор­вагонному депо Королево на Виноградівщині, за підсумками трьох кварталів, обійшлося Львівській залізниці у 10 млн. 847 тис. грн., а прибуток від перевезень пасажирів за 9 місяців року склав лише 126 тис. грн.

Окрім витратної частини на утримання рухомого складу, на збитки значною мірою впливає і тотальне небажання людей платити за проїзд. Та й кількість пасажирів вузькоколійки є дуже мізерною, зазначають  у листі, — до прикладу, у згаданому поїзді №6604 сполученням Виноградів–Хмільник було тільки 10 подорожуючих, і лише у трьох із них виявилися проїзні документи! За такої ситуації залізниця просто неспроможна на належному рівні утримувати ні інфраструктуру, ні рухомий склад, а тим паче, гарантувати безпеку перевезень. Загалом тенденція до значного зниження кількості пасажирів, котрі користуються послугами з перевезень на дільницях вузької колії Берегово–Приборжавське, Виноградів–Хмельник, Іршава–Ільниця, зберігається вже упродовж останніх 20 років, кажуть на Львівській залізниці.

І ведуть далі, що жодна країна світу в промисловій експлуатації подібну інфраструктуру не утримує. Тобто державні структури не опікуються такими об’єктами. Натомість вони є цікавими для туристичних компаній, для організації відпочинково-розважальної діяльності, особливо, якщо ті становлять історично-культурну цінність для певного регіону. Неодноразово на різних рівнях порушували питання про закриття цих дільниць внаслідок їх значної збитковості, адже збитки на щорічне утримання рухомого складу та обслуговування колійного господарства складають десятки мільйонів гривень. Залізниця як державне підприємство не може проводити збиткову діяльність і має закривати такі неприбуткові об’єкти. Одним зі шляхів вирішення питання розглядали передачу об’єктів у власність районних державних адміністрацій, однак це так і не вдалося реалізувати попри нібито великий інтерес влади до збереження вузькоколійки.

На ці заяви відреагувала ГО «Боржавська ініціатива», яка вже кілька років популяризує Боржавську вузькоколійку, приваблюючи в наш край поціновувачів малої колії з різних країн світу.

Щодо непопулярності марш­руту, то 17 листопада за маршрутом Хмільник–Виноградів № 6621 з відправленням о 10.57 хв. подорожувало 47 учасників проекту «Унікальна Україна». Вони  придбали квитки зі ст. Хмільник до ст. Виноградів, що становить 5 грн. на особу — всього було оплачено 235 грн. безпосередньо провіднику потяга на ст. Хмільник. Через скасування без попередження маршруту зі ст. Іршава група йшла пішки до ст. Хмільник 3 км, розповідає «Новинам Закарпаття» голова «Боржавської ініціативи» Денис Добра. Додає: «Питання контролю в компетенції залізниці, а також вона несе відповідальність за якість роботи провідників. У вагонах панує безлад і антисанітарія – хто несе за це відповідальність і скільки це коштує?».

Д.Добра зазначає, що не витримує критики інформація про затрати в 10 млн. 907 тис. грн. на утримання Боржавської вузькоколійки по депо Королево. «Нині реалізація квитків на вузькоколійний маршрут перевищує надходження від продажу квитків на приміські потяги широкої колії. Також не відповідає дійсності експлуатація ліній Іршава–Приборжавське та Іршава–Ільниця, вони просто демонтовані», — каже пан Добра.

З його слів, Львівська залізниця не в курсі, що відбувається в її «будинку». Громадська організація «Боржавська ініціатива» розпочала збір коштів на ремонт допоміжного генератора зарядки тепловозу ТУ2 (вартість уживаного становить 3000 грн., а ремонт – 2000 грн.). Встигнути планують до ювілею – 105-ї річниці Боржавської вузькоколійки, який відзначатимуть 23 грудня. Денис Добра каже, що вартість нового сучасного вузькоколійного локомотива ТУ10, випуск якого налагоджено Камбарським машинобудівним заводом у 2010 році, близько 3,8 млн. гривень. Вартість сучасного пасажирського вагона ПВ750 цього ж виробника – близько 1,2 млн. гривень. «Простий арифметичний підрахунок показує, що якби і справді на утримання рухомого складу Боржавської залізниці щороку виділялося близько 10 млн. гривень, то можна було б щороку поповнювати рухомий склад одним сучасним локомотивом ТУ10 та п’ятьма сучасними вагонами», — аргументує.

Тим часом у соціальній мережі «Фейсбук», де діє група з аналогічною назвою, чимало прихильників закарпатської малої колії зі всього світу висловили підтримку і бажання допомогти в цьому. Вже розпочався збір коштів.

Оксана ШТЕФАНЬО.

P.S. Як стало відомо, вже знайшли й генератор для тепловоза. Господар із села Сільце погодився надати його  для тестування в депо станції Берегово.

Будьте першим, хто прокоментує цю новину!

Залишити коментар

Вашу електронну пошту не буде опубліковано.


*